• Hormonálna jogová terapia s Irenou Šorfovou

    Hormonálna jogová terapia s Irenou Šorfovou

    Opakovanie seminára Hormonálna joga

    Seminár Hormonálna joga s Irenou Šorfovou sa opäť uskutoční 15. – 16. apríla 2016. Viac info a kontakty na prihlásenie nájdete v tejto Facebook udalosti.

    Pojem hormonálna joga som registrovala už dávnejšie. Sama pre seba som si ho zaradila do skupinky jogových cvičení, ktorým má nový prívlastok pomôcť jedine v tom, aby sa lepšie predávali. Ale keď som dostala pozvánku na seminár o hormonálnej jogovej terapii, prečítala som si o nej niečo viac. Skutočne ma zaujala – jednak pozadím svojho vzniku a jednak výpočtom pozitívnych účinkov na (najmä ženské) zdravie. Rada som teda seminár propagovala ďalej, za čo som dostala možnosť zúčastniť sa ho.

    Za vznikom hormonálnej jogy stojí brazílska psychologička Dinah Rodrigues. Jej gynekológ bol prekvapený tým, že i vo veku 65 rokov si udržiava výborné zdravie a relatívne vysokú hladinu hormónov. Dinah to pripísala tomu, že sa dlhodobo aktívne venovala joge. Pozrela sa na vzťah jogy a produkcie hormónov bližšie. Výsledkom je Hormonálna jogová terapia – špeciálny súbor cvičení, ktoré majú mať pozitívny účinok na činnosť žliaz s vnútorným vylučovaním.

    Hormonálna joga Irena Šorfová

    Lektorka Irena predvádza jeden z cvikov, pri ktorom sa vyvíja tlak na akupresárne body na zápästí.

    Priamo u Dinah Rodrigues študovala hormonálnu jogu aj Irena Šorfová, ktorá viedla seminár v Bratislave (organizovalo ho Anima centrum). Je to veľmi príjemná mladá cvičiteľka jogy z Prahy, z ktorej vyžaruje ženskosť a pokľud. Seminár sa začal v piatok večer. Každá účastníčka musela vopred vyplniť formulár o svojom zdravotnom stave. Následne si ho ešte lektorka aj s každou z nás osobne prešla a bližšie prekonzultovala. Počas cvičenia tiež upozorňovala tie z nás, ktoré majú špecifický zdravotný problém, aby sme vybrané cviky buď vôbec nevykonávali, alebo ich mierne modifikovali. Na začiatok sme sa venovali hlavne nácviku dýchania, ktoré je v zostave hormonálnej jogy veľmi dôležité. Pri väčšine cvikov sa používa dych bhastrika, prudký nádych a výdych, pri ktorom sa má pohybovať horná časť brucha. Pri niektorých cvičeniach sa dýcha dychom udžají, t.j. so stiahnutou hlasivkovou štrbinou. No a po väčšine cvikov sa tiež robí mula bandha – stiahnutie svalov okolo pohlavných orgánov. Tieto termíny sa používajú aj pri iných jogových smeroch, ale všade majú mierne odlišnú náplň. To by mohlo byť mätúce najmä pre tých, ktorí sú už naučení vykonávať ich trochu inak. Ale lektorka na tieto rozdiely v terminológii vždy upozorňovala. V piatok sme ešte stihli prebrať rozvičku, ktorá slúži na zahriatie a rozhýbanie pred samotnou zostavou.

    Hormonálna joga záklon

    Tento cvik má slúžiť na aktiváciu hormónov štítnej žľazy.

    Pokračovalo sa v sobotu. Po spomínanej rozcvičke nasleduje v zostave hormonálnej jogovej terapie sled cvikov zameraných najmä na oblasť panvy a brucha, na nadobličky a nakoniec na oblasť štítnej žľazy a hypofýzy. Cviky nie sú fyzicky náročné. Skutočne ich zvládnu aj menej zdatné alebo staršie ženy. A i tie náročnejšie pozície z tejto jednoduchej zostavy sa dajú uľahčiť, napr. sviečka a cviky z nej vychádzajúce sa dajú robiť jednoducho v ľahu so zdvihnutými nohami. Vôbec tu nejde o podávanie nejakého výkonu, niet sa v čom porovnávať alebo predbiehať. Jednotlivé cviky sa opakujú obvykle sedemkrát, takže sa určite netreba báť presilenia. Takmer po každom cviku nasleduje krátke zastavenie, ktoré sa nazýva cirkulácia energie. Pritom sa zadrží dych po nádychu, urobí sa mula bandha, jazyk sa oprie o podnebie, pozornosť sa koncentruje najskôr na špičku nosa a potom na kontrétnu oblasť tela. Býva to buď oblasť vaječníkov, štítnej žľazy, hypofýzy, ale aj tvár a vlasy – aby sme boli krajšie :-)

    So ham

    Toto nie je žiadne hajlovanie, ale cvik a mantra proti stresu: só ham.

    Počas seminára sme prešli podrobne celú zostavu cvikov, lektorka nás upozorňovala na to, ako ich vykonávať čo najsprávnejšie alebo nás priamo naprávala v pozíciách. Po obedňajšej pauze nasledovali veľmi príjemné dychové a relaxačné cvičenia, ktoré síce nie sú priamou súčasťou zostavy, ale sú odporúčané Dinah Rodrigues kvôli svojim upokojujúcim a harmonizačným účinkom. Stres totiž tiež dokáže narobiť s hormónmi riadnu šarapatu. Nakoniec sme si ešte stihli zopakovať kompletnú zostavu tak, aby sme ju mohli pohodlne cvičiť aj doma. Za týmto účelom sme dostali aj tlačené príručky.

    Odcvičenie celej zostavy trvá približne pol hodinu. Samozrejme pri samostatnom cvičení doma to spočiatku trvá dlhšie. Treba sa stále pozerať do príručky jednak na poradie cvikov, jednak na ich správne vykonávanie alebo na to, kam treba smerovať pozornosť pri cirkulácii energie. Dá sa to však naučiť pomerne rýchlo, pretože zostava nie je dlhá a cviky na seba celkom logicky nadväzujú. Odporúčanie lektorky bolo cvičiť zostavu minimálne tri až štyrikrát týždenne. Či to bude ráno alebo večer, na tom až tak nezáleží. Dôležitá je pravidelnosť.

    Hormonálna joga relax

    Záverečná harmonizácia energie.

    Na seminár som nešla s nejakým konkrétnym ženským zdravotným problémom, ktorý by som potrebovala vyriešiť, takže účinnosť tejto jogy budem môcť len ťažko posúdiť. Na zostave hormonálnej jogovej terapie ma však nadchlo zopár vecí:

    • Je krátka a jednoduchá. To je základ toho, aby sa dala cvičiť naozaj pravidelne a dlhodobo.
    • Je pomerne dynamická. Nejde o statické pozície, ktoré by niekoho mohli odradiť.
    • Pracuje sa s dychom, koncentráciou i vizualizáciou. Na to sa niekedy pri cvičení jogy zabúda.
    • Oblasť brucha sa precvičuje naozaj intenzívne, dychom bhastrika aj jeho stláčaním v rôznych pozíciách. Tak som si niekedy pomyslela: bol by v tom čert, aby toto nezafungovalo (i keď ide, pochopiteľne, len o moje dohady).

    Čo ma trochu prekvapilo v porovnaní s inými cvičeniami jogy, boli zádrže dychu. Väčšina jogových príručiek pred nimi začiatočníkov vystríha, ale napr. v kundalini joge sa s nimi tiež celkom bežne pracuje. Tak si vyberte, komu uveríte. Ale zádrže nie sú dlhé, odumretie mozgového tkaniva pri nich určite nehrozí :-)

    Hormonálnu jogu nesmie predcvičovať len tak hocikto, na jej vyučovanie je potrebný kurz autorizovaný jej autorkou Dinah Rodrigues, ktorá si svoju metódu prísne stráži. Nie sú ani jednotlivé hodiny, na ktoré sa dá len tak prísť a vyskúšať si ju. Dáva to zmysel, je v nej niekoľko prvkov, ako napr. dych bhastrika, ktoré sa na úvod treba jednoducho naučiť a bez ktorých sa ďalej nepohnete. Začula som, že sa chystá opakovanie seminára s Irenkou na jar 2014. Tak sledujte Jogu v meste aj naďalej, aby ste ho náhodou neprepásli.

    Ďakujem Alenke Hamašovej za poskytnutie fotografií a organizáciu seminára.

    Napíšte komentár →
  • AutorAnima - centrum zdravia a pohybu 4. 4. 2014, 9:50

    Ďalší seminár bude o mesiac: 2. – 3. mája 2014. Viac informácii dole alebo mailom ihgalatova@gmail.com

    https://www.facebook.com/events/286584924838835/

    Odpovedať →
  • AutorJuraj Gajdoš 11. 5. 2014, 22:59

    Ahoj Jyoti, na WS som nebol, ale nedá mi, aby som nereagoval… Správne dýchanie, udržanie a používanie tela aj mysle v správnej polohe, koncentrácia iba na vnútorné pocity, schopnosť relaxovať aj vnímať každú polohu a cvičenie ako test na pochopenie svojej nerovnováhy, ako aj masáž hormonálnych žliaz a vnútorných orgánov pri cvičení robí každý typ jogy Hormonálnou jogou :-) A čím viac týchto pozitívnych faktorov človek uplatní aj v bežnom živote, tým silnejší je terapeutický účinok.
    Takže, Viva Hormonjoga :-) juraj G

    Odpovedať →
  • AutorKatka 30. 6. 2018, 21:54

    Dobry den,
    Chcela by som sa opytat ci planujete nejake seminare este aj na rok 2018.-
    Katka

    Odpovedať →

Napíšte komentár

Zrušiť komentár