• Jogová výzva: prvých 5 dní

    Jogová výzva: prvých 5 dní

    Začala som svojich 108 dní s jogou a sľúbila som, že každú nedeľu prinesiem zhrnutie predchádzajúceho týždňa. Toto prvé bude trochu kratšie, keďže výzvu som odštartovala v stredu.

    Každý deň zdieľam aj jeden príspevok na Facebooku (obšírnejší) a Instagrame (stručnejší). Tu ich trochu doplním o ďalšie úvahy. Ak nejaké budem mať :-)

    1/108

    Joga Lysebeth

    Na úvod chcem začať zľahka a vybrala som si svoju obľúbenú jednoduchú zostavičku z knihy André van Lysebetha. (Ja mám toto staručké vydanie z antikvariátu.)

    Pre mňa je takou esenciou jogy, obsahuje tie najtypickejšie jogové ásany. Navyše sú v knihe opísané do najmenších detailov.

    Bola pre mňa veľkým zlomom vo vnímaní jogy. Kým pred ňou som sa riadila knihou o Iyengar joge, kde sa riešili skôr „technikálie” typu ktorá noha má byť pod akým uhlom vytočená a ako zarovnaná s druhou nohou, Lysebeth mi otvoril svet vnímania svojho tela. Úvod je venovaný nácviku dýchania a medzi jednotlivými ásanami sú pauzičky určené na precítenie účinkov.

    Zostava je vytvorená podľa jedného z najväčších moderných učiteľov jogy – Svámí Šívanandu. Lysebeth bol jeho žiakom.

    Pozostáva z týchto ásan (nie všetky sú hneď od začiatku, postupne sa pridávajú): sarvángásana, halásana, paščimotánásana, matsjásana, bhudžangásana, šalabhásana, uštrásana/ dhanurásana, ardha-matsjendrásana, kapalásana/ šíršásana. Na úvod sa cvičí krátky pozdrav slnku, na záver je ešte relaxácia – šavásana.

    2/108

    Cvičenie začínam lenivou rozcvičkou, ktorú učí Jaro Práger na svojich kurzoch. Ide o veľmi jednoduché a nenásilné ponaťahovanie a rozhýbanie kĺbov.

    Škoda, že som nikde na internete nenašla toto cvičenie bližšie popísané, aby som sem dala link. Ale môžete si ho vymyslieť aj po svojom – stačí trochu ponaťahovať ruky a nohy, pokrútiť zápästiami, členami a dať si zopár mačacích chrbátov.

    3/108

    Sarvángásana
    Šívanandova zostava z knihy van Lysebetha sa začína trochu nezvyčajne sarvángásanou – sviečkou. Inokedy býva táto ásana zaraďovaná skôr na koniec zostavy.

    Poznám k nej 2 protichodné inštrukcie: jedna hovorí, že nohy majú byť aktívne, špičky napnuté; druhá naopak, že nohy majú byť čo najviac uvoľnené a špičky sa napínať nemajú.

    A ešte jedno protirečenie: niekde sa píše, že brada má silno tlačiť na hrudník. Na jednom kurze som však počula opak, že brada by nemala tlačiť na hrudník.

    Chýba mi guru, ktorého by som mohla naslovo poslúchať a nemusela by som sa zaoberať rôznymi názormi.

    A na Vianoce si želám popruh, lebo vidím, že ruky sa mi poriadne rozbiehajú.

    Potom čo som napísala tento komentár na Facebook, sa rozvírila celkom pekná diskusia a Miška prispela svojimi podrobnými postrehmi a vysvetleniami k tomu, ako sa má sarvángásana robiť čo najlepšie. Prečítajte si na Facebooku.

    4/108

    Oltárik s Buddhom

    Dva dni v týždni (sobota, utorok) som si vyhradila na iné aktivity ako fyzické cvičenie. Dnes to celkom vyšlo aj s tým, že je spln.

    Takže som ráno vstala, opláchla sa studenou vodou a sadla si na meditačný vankúš. O žiadnej hlbokej meditácii sa hovoriť nedá, po dlhej pauze je to vlastne len tréning koncentrácie. Sledovať nádych a výdych. A ak pozornosť ujde inde, opäť sa vrátiť k nádychu a výdychu.

    Čo vám budem hovoriť, sústredenie nula bodov, prebrala som v mysli viac tém ako s kamarátkou na káve

    Pri tejto príležitosti som sa rozhodla oprášiť (a to doslovne) aj oltárik s Buddhom. Trochu som sa zľakla, keď spoza neho vybehol pavúk. Neborák, dúfam, že si rýchlo nájde iné miestečko na prezimovanie.

    Niečo viac k meditáci nabudúce, nesmiem si hneď všetko vystrieľať, veď čo budem potom zdieľať celých 108 dní

    Nech sú všetky bytosti šťastné.

    5/108

    Parivrtta janu sirsasana

    Neobyčajný zážitok počas dnešného cvičenia sa netýkal prebudenej kundalini ani náhleho osvietenia. Jednoducho som zostala prekvapená tým, že niekto v bytovke oproti v nedeľu o 6:30 ráno umýval okná! :-)

    Cvičenie v nedeľu je príjemné, pretože sa netreba nikam ponáhľať. Môžem si teda do zostavy pridať aj zopár ásan podľa momentálnej chuti.

    Parivrtta džánu šíršásanu (slovenský názov neviem) prežívam na každej strane celkom inak. Pri vystretej pravej nohe cítim intenzívne natiahnutie hlavne v ľavom ramene a v hornej časti chrbta. Keď ju robím na opačnú stranu, cítim silno natiahnutie najmä v pravom dolnom boku a v okolí bedra.

    Vraj sa pri fotení nemám tváriť tak kyslo. „Ásana je pevná a príjemná poloha.” Naťahovanie je príjemné, ale neviem sa popritom tváriť ako na svadobnej fotke.

    A takto cvičil parivrtta janu sirsasanu Guruji Iyengar. Nájdi 10 rozdielov :-)

    janusirsasana_iyengar

    Teším sa na ďalší týždeň s jogou :-)

    Napíšte komentár →