• Jogová výzva: deň 69 – 75

    Jogová výzva: deň 69 – 75

    Zhrnutie jedného týždňa s jogou.

    O čo ide si môžete prečítať v článku Reštart: 108 dní s jogou

    Každý deň zdieľam aj jeden príspevok na Facebooku (obšírnejší) a Instagrame (stručnejší). Toto je ich rekapitulácia, prípadne doplnenie.

    69/108

    metta
    Mettá = meditácia láskyplnej dobrotivosti

    Kiež sú všetky bytosti šťastné, kiež je im dobre.

    Mettá je buddhistická meditácia, ktorá kultivuje dobrotivosť k sebe, milovaným osobám, priateľom a postupne až k nepriateľom a všetkým bytostiam.

    Dá sa praktikovať samostatne (sú aj viacdňové mettá zásedy) alebo popri vipassane. Napr. pred každou meditáciou pár minút venovať mettá na navodenie pokojnejšej mysle.

    Vo februárovom čísle Nota Bene je článoček o mettá a je v ňom spomenutý aj Dr. Nešpor – český psychiater, ktorý sa venuje joge a meditáciu predpisuje svojim závislým pacientom.

    Odkazy – Dr. Nešpor:

    Dr. Nešpor v show Jana Krausa (zasmejete sa)

    Stránka Dr. Nešpora (kopec informácií, relaxačné nahrávky, joga)

    Odkazy – mettá:

    Kniha o mettá od Bhante Sujivu – zadarmo na stiahnutie

    Video s Bhante Sujivom o mettá so slovenským prekladom

    Kurz mettá/ vipassana na Javorí

    70/108

    kobra

    Netvrdím, že ten rozdiel je dramatický, ale ja ho vidím a hlavne cítim. Už pri kobre nevyzerám, akoby som zjedla násadu na lopatu smile :-)

    Pružnosť v hrudníku a pleciach sa určite zvýšila. Ešte stále síce vnímam úzkosť v hrudníku, ale ten najväčší kameň zo srdca akoby mi spadol. A to sú len necelé 2 mesiace, ešte s týždennou péenkou.

    Practice and all is coming.

    71/108

    utkatasana na bosu
    Zabávam sa s bosu loptou, jediná jogová ásana, ktorú na nej zvládnem je utkatásana. Ale je to sranda 😀

    72/108

    asteya
    ASTEYA = NEKRADNUTIE
    Toto pravidlo by sa dalo ľahko odbiť tým, že nekradnutie je pre väčšinu z nás samozrejmosť.

    Ako prvá výhrada mi napadlo kradnutie duševného vlastníctva: hudby, filmov, fotografií. Našťastie na toto nepekné hobby som zanevrela už dávnejšie.

    Zaujímalo ma, ako inak moderný jogín porušuje asteyu, tak som na túto tému gúglila a našla som rôzne úvahy. Napr. tým, že prídem do práce neskoro alebo skôr odídem a zamestnávateľ mi ten čas platí. Niečo súkromné si v práci vytlačím a vložím do euroobalu. Alebo iným kradnem čas neskorými príchodmi na stretnutia.

    Osobitnou kapitolou sú firemné chladničky.

    Viac ako výraz nekradnutie sa mi páči verzia: Brania toho, čo mi nie je dávané, sa chcem zdržiavať.

    Uvedomujete si ešte nejaké iné skryté spôsoby, ako sa navzájom okrádame? Napíšte do komentárov, poteším sa.

    73/108

    srdcová čakra

    S otváraním hrudníka sa spája 4. čakra – anaháta.

    Symbolizuje lásku, empatiu, odpustenie. Pri bolestiach v hornej časti chrbtice, tlaku v hrudníku, stuhnutých ramenách sa oplatí popracovať na sebe nielen na fyzickej úrovni cvičením ásan, ale aj na emocionálnej úrovni rozvíjaním týchto vlastností.

    Môže sa stať, že pri pravidelnom cvičení ásan sa na povrch vyplavia potláčané pocity, ktoré akoby sa zakonzervovali v rôznych častiach tela. Myslím, že v mojom prípade je to hnev, čo sa ukladá v oblasti hrudníka – niekedy chcem z nepríjemnej pozície (nepríjemnej situácie) čím skôr zdrhnúť, ak však vydržím, búrka pocitov prehrmí a príde príjemná úľava.

    Ak máte podobné skúsenosti, podeľte sa o ne, budem rada :-)

    74/108

    anatomie jogy

    Túto knihu tu zdieľam, lebo ma sprevádza skoro počas celej výzvy. Dostala sa ku mne omylom. Raz som si šla kúpiť slávnu Kaminoffovu Anatómiu jogy, ale nemali ju na sklade. Predavač sa ponúkol, že mi ju objedná. Objednal. Ale celkom inú knihu s podobným názvom.

    Sklamanie ma prešlo, keď som podľa nej začala cvičiť. Mala som pocit, že ju autori zostavili na mieru pre mňa. Obsahuje trochu teórie a 4 zostavy (lordotický postoj, kyfotický postoj, postoj s plochým chrbtom, postoj s prehnutým chrbtom).

    Veľa z cvikov na uvoľnenie ramien a hrudníka, ktoré som tu už zdieľala, som objavila práve v časti o kyfotickom postoji.
    Tú pravú Anatómiu jogy som si nakoniec zadovážila tiež, ale nepriniesla mi ani zďaleka toľko praktického osohu.

    A nešťastnú menovkyňu som nakoniec ešte vo veľkom počte videla v lacných knihách (medzičasom skrachovaných). Taký osud si nezaslúžila, lebo je fakt dobrá.

    75/108

    uttanasana
    Uttanásana – predklon

    Touto ásanou sa začína zostava z knihy, ktorú som zdieľala včera a ktorá by mala pomôcť pri lordotickom postoji, t.j. v jednoduchosti pri prílišnom prehnutí v krížoch.

    Pri uttanásane by nemali byť zbytočne prepínané podkolenné šľachy, je lepšie potom kolená mierne ohnúť. Ruky môžu zozadu držať lýtka. V zostave ashtanga jogy sa držia palce na nohách a v druhej fáze sa zasunú dlane pod chodidlá. Oddychová verzia je vtedy, keď sa v predklone držíte za lakte.

    V každom prípade by mala byť horná polovica tela uvoľnená a klesať k zemi vplyvom zemskej príťažlivosti. Bude tak tvoriť protizávažie k nohám.

    Ardha uttanásana je polovičný predklon s úplne rovným chrbtom.

    Napíšte komentár →

Napíšte komentár

Zrušiť komentár