• Jogová výzva: deň 62 – 68

    Jogová výzva: deň 62 – 68

    Zhrnutie jedného týždňa s jogou.

    O čo ide si môžete prečítať v článku Reštart: 108 dní s jogou

    Každý deň zdieľam aj jeden príspevok na Facebooku (obšírnejší) a Instagrame (stručnejší). Toto je ich rekapitulácia, prípadne doplnenie.

    62/108

    ahimsa
    Ako je možné, že som doteraz nespomenula jamu a nijamu, prvé 2 stupne jogy?

    Využijem na to meditačné dni.

    Často je to tak, že sa jama a nijama v knihách, na webe alebo na kurze iba vymenuje a berie sa za samozrejmosť.

    Dodržiavanie v živote až taká samozrejmosť nie je.

    1. AHIMSÁ/ AHINSÁ – NENÁSILIE
    Nevraždím, nikoho nebijem… som teda s prvým bodom hotová? Nie tak celkom. Násilie sa rodí v hlave. A musím priznať, že v mojej hlave až taká nenásilná nie som. Ubližujem ľuďom i keď nie fyzicky, tak v myšlienkach pomerne často – pociťujem hnev a zlosť, v duchu nadávam na kadekoho a kadečo, som škodoradostná.

    Takéto pocity a myšlienky ma dokážu obrať o množstvo energie, niekedy aj o radosť zo života. Vlastne nimi ubližujem najviac sebe!

    Prvým krokom je, ako to už s mysľou často býva, myšlienky zachytiť, uvedomiť si ich. Preťať ten bujnejúci prales. To je tá populárna bdelá pozornosť.

    Potom pomáha uvedomiť si ich nezmyselnosť, nekonštruktívnosť, zbytočnosť.

    A tretia rada – tá je podstatná. Nestačí sa zbaviť zlých myšlienok, treba pestovať myšlienky dobré.

    Na to som neprišla sama, píše sa to v Jógasútrach:
    „Ak sa chceme zbaviť zlých, rušivých myšlienok, treba v sebe pestovať opačné myšlienky.”
    (preklad je z knihy M. Poláška)

    Joga je skrátka full time job a nekončí sa zrolovaním jogamatky.

    P.S. Tieto premúdrelé reči si musím zopakovať hneď zajtra, keď ma niekto vytočí v robote.

    A napíšte, prosím, do komentárov, ako vnímate ahimsu vy a ako sa vám ju darí dodržiavať.

    63/108

    cvik na uvoľnenie ramien

    Pokračujem v sérii cvikov na uvoľnenie ramien, pliec a okolia.

    64/108

    Namaste - uvoľnenie ramien
    Hádam úplne najjednoduchší cvik na uvoľnenie ramien. Halvne pre tých, čo majú dlhé ruky :-) Namasté!

    65/108

    Satya

    Druhým pravidlom je pravdivosť – satja.

    Snažím sa ho dodržiavať aj z praktického dôvodu, ktorý dobre vystihol Mark Twain. :-)

    Všimla som si na sebe, že niektoré klamstvá len tak vyhŕknu a uvedomím si ich dodatočne. Napr. keď meškám s nejakou úlohou a niekto mi kvôli tomu zavolá, automaticky poviem „už som na tom začala robiť”, ale pritom to nie je pravda, len sa chcem dotyčného zbaviť. Potom sa len chytím za hlavu, že do kelu, veď som porušila jamu.

    Tiež som si všimla, že strašne často sa klame deťom. „Nechoď tam, je tam bubák.” Obvykle keď sú dospelí netrpezliví alebo chcú mať svätý pokoj. (Prípadne starším deťom: Keď budeš fajčiť, nenarastieš.)

    A ešte klamstvá zo slušnosti a že niekoho nechcem sklamať: „Páči sa ti ten svetrík, čo som ti dala pod stromček?” „Áno, mami, jasné, taký fajný materiál.”

    Keďže pracujem v marketingu, vyťukala som už na klávesnici nejedno prehnané tvrdenie – jedinečný, strhujúci, výnimočný, dychberúci, skvelý, úžasný, neprekonateľný a neviemaký – ktoré sa v konečnom dôsledku nemusí naplniť.

    No teda, keď si to všetko spisujem, tak osvietenie v tomto živote prestáva vyzerať realisticky :-/

    Na záver vyberám k téme satja túto peknú radu z knihy Milana Poláška:

    1. Keď chceš niečo povedať, napred uváž, či je to pravdivé.
    2. Ak je to pravdivé, potom si polož druhú otázku: či je to, čo chceš povedať, potrebné.
    3. Ak je to pravdivé a potrebné, spýtaj sa ešte, či je to dobré.

    Ak je to pravdivé, potrebné a dobré, potom hovor!

    …na svete by nastalo podivuhodné ticho.

    66/108

    cvik na uvoľnenie ramien s výkrutom

    Ešte jeden menej známy cvik na natiahnutie ramien zároveň s výkrutom.

    67/108

    virásana (variácia)

    Virásana (variácia)
    Zvyšuje pružnosť hrudníka a pomáha zlepšiť dýchacie funkcie.

    68/108

    kundalini cviky
    Dnes niečo celkom iné. Kundalini joga neponúka žiadnu akrobatickú show, zato sú však jej cvičenia jednoduché, účinné a zvládnuteľné pre každého.

    Neodmysliteľnou súčasťou je spievanie mantier a meditácie.

    Väčšina cvičení sa týka práve rozprúdenia energie v chrbtici. Na rozdiel od bežnej hathajogy sú obvykle dynamické a veľa z nich sa robí v sede.

    Toto je len jedna ukážka – sadnúť si so skríženými nohami, zachytiť sa rukami o priehlavok a striedavo pretláčať hrudník dopredu a dozadu. Nie úplne pomaly, skôr rýchlo.

    A žiadne otváranie hrudníka, to je otváranie štvrtej (srdcovej) čakry 😉

    Viac kundalini cvičení na 4. čakru je v tomto videu:

    Napíšte komentár →

Napíšte komentár

Zrušiť komentár