• Jogová výzva: deň 6 – 12

    Jogová výzva: deň 6 – 12

    Zhrnutie jedného týždňa s jogou.

    O čo ide si môžete prečítať v článku Reštart: 108 dní s jogou

    Každý deň zdieľam aj jeden príspevok na Facebooku (obšírnejší) a Instagrame (stručnejší). Tu ich trochu doplním o ďalšie úvahy. Ak nejaké budem mať :-)

    6/108

    Joga Lysebeth

    Zmena plánu.

    Je mi fakt divné zverejňovať niečo takéto, ale aby ste rozumeli, prečo som zrazu začala cvičiť niečo celkom iné ako Lysebethovu zostavu, je to nevyhnutné: dostala som menzes.

    Na cvičenie jogy počas menštruácie poznám 3 názory:
    – necvičiť min. prvé 3 dni vôbec
    – cvičiť, ale vynechať všetky obrátené pozície
    – cvičiť špeciálnu zostavu

    Vyberám si tretiu možnosť, lebo funguje. Opäť pocháza z jednej staršej knihy – Jóga podle Iyengara.

    Uvádza sa tam toto: „Po dobu menstruace není vhodné dodržovat běžný cvičební program, může to být na škodu. V těle je zvýšená teplota a na její vyvážení jsou potřeba polohy s chladivým účinkem.”

    V prílohe je potom uvedená takáto zostava:
    – baddhakonásana (5 min., pri stene)
    – upavištakónásana (5 min., pri stene, vzpriamená)
    – predklonové polohy, po 3 min. na každú stranu: džánušíršásana, ardhabaddhapadmapaščimottánásana, trjangamukhaikapádapaščimottánásana
    – pačšimottánásana (5 min.)
    – suptabaddhakónásana
    – sétubandhasarvángásana na lavičke

    Tie dlhočizné názvy sú strašné, ale pozície sú to jednoduché. Postupne ich uvediem.

    Neviem, či majú tieto polohy naozaj chladivé účinky, ale rozťahujú oblasť panvy, stehien a dolných krížov, čiže naozaj pôsobia uvoľňujúco na všelijaké divné pocity v tejto časti tela.

    7/108

    Buddha

    Utorok, deň bez fyzického cvičenia, meditácia.

    S meditáciou je to podobné ako s jogou: pod týmto pojmom sa tiež skrýva kadečo. Niekto nazýva meditáciou v pohybe priamo cvičenie. Pre niekoho je meditáciou aj vychutnávanie čokolády. Sú meditácie na jednotlivé čakry. Recitujú sa slabiky a mantry. Vizualizuje sa lotus. Počíta sa. A kadečo iné, o čom ešte netuším.

    Raz som čítala, že je jedno, ktorej meditácii sa budeš venovať. Treba sa však vyhnúť klokanej meditácii. T.j. že preskakuješ každú chvíľu od jednej metódy k druhej :-)

    Mne sa zapáčila hneď prvá meditácia, ktorú som vyskúšala. Asi preto, že som si ju celkom systematicky vyhľadala a viem sa s ňou i teoreticky bez pochybností stotožniť. Nie je jogová, ale buddhistická a volá sa vipassana.

    Dávam tu odkaz na centrum Samádhí, kde každý utorok večer má vyhradený priestor OZ Sati. Môže tam prísť hocijaký začiatočník a vysvetlia mu základný postup pri vipassane – meditácii všímavosti a vhľadu. Na začiatku niet veľmi čo riešiť, iba sledovať nádych a výdych.

    V centre Samádhi fungujú aj ďalšie odnože buddhizmu, ktoré iste tiež radi privítajú nové zvedavé ovečky.

    8/108

    Baddha konásana
    Baddha konasana, po slovensky tuším motýlik, nie som si istá.

    Nevedela som sa rozhodnúť, ktorú fotku použiť, tak som vybrala všetky :-)

    9/108

    upavištakonásana

    Upavišta konásana

    IKEA posteľ v úlohe pomôcky na jogu.

    10/108

    džánušíršásana

    Janu Sirsasana (džánušíršásana)

    Nechajte sa pri cvičení odfotiť. Je to perfektné, zistíte, aké chyby robíte.

    Pocitovo sa obvykle vnímam celkom inak a pri pohľade na fotku som v šoku, že ako sa krivím, hrbím a pod.

    Toto je tretia pozícia zo zostavy vhodnej pre ženy počas menštruácie (viď 6/108).

    11/108

    Joga je stav bytia

    Ráno meditácia, či skôr blúdenie mysľou kade-tade a mrvenie sa na vankúši.

    A poobede relax. V decembrovom čísle časopisu Vitalita je rozhovor s Matejom Jurenkom.

    12/108

    ardha paddma paščimotánásana

    Ardha paddma paschimottansana

    Na ľavej strane sa ako tak ohnem, aj by som sa zozadu chytila, keby som sa veľmi posnažila. Na pravej ani náhodou, au, au, bolí, bolí… nepustí ani členok, ani koleno, ani bedro.

    Veď ako to povedal básnik slovenský? Čo sa nedá chvíľkou, to sa podá časom.

    A od zajtra späť k Šívanandovej-Lysebethovej zostave, už sa na ňu teším!

    Napíšte komentár →