• Dolu hlavou s Petrom Minsterom

    Workshop Obrátené pozície | Petr Minster |
    8. septembra 2012 | Darshana Yoga Studio |

    Šíršásana – stojka na hlave je určite jednou z najznámejších jogových pozícií. Toľkokrát som sa ju snažila naučiť, systematicky aj nesystematicky. Vždy však nad mojou vôľou zvíťazí panika a strach, že si vykrútim krk. Tak som sa s tým rozhodla niečo urobiť a prihlásila som sa na workshop Petra Minstera o obrátených polohách.

    Trocha teórie na úvod

    Na úvod padla jedna hádanka: aká je najčastejšia obrátená poloha? Tipujete si sviečka, stojka na hlave, na rukách? Omyl. Je to také jednoduché: najčastejšou obrátenou polohou je pes hlavou dole. A ďalej sme diskutovali, čo všetko sú obrátené polohy a načo sú dobré. Oveľa viac k tejto téme nájdete na Petrovom blogu (séria článkov z augusta a septembra 2012).

    Dosť bolo teórie, ide sa na to

    Na úvod nás Peter poriadne rozhýbal a zahrial približne hodinkou flow jogy. S obrátenými polohami sme začali bákásanou. Určite to nie je ľahká pozícia, ale keď Peter vysvetlil ako na ňu, na pár sekúnd sa mi v nej aj podarilo vydržať. A hurá, konečne je tu tá stojka. Najskôr pre mňa jednoduchšia verzia označovaná aj šíršásana II, t.j. s dlaňami položenými na zemi. Pri nej sa mi jednoduchšie udržiava rovnováha a telo akoby sa samé dvíhalo. Dá sa aj pekne postupne nacvičovať, zdvihnutím nôh najskôr na ramená, potom vyššie a vyššie do úplného vystretia. So salamba šíršásanou je to v mojom prípade už horšie. Ásanu by ste totiž mali zaujmúť pekne pomaly a riadene silou, nie švihom. Každý učiteľ vám tiež bude tvrdiť, že je lepšie ju nacvičovať bez opory steny. Ja si však myslím, že ak je mojim hlavným cieľom zvykať si na pohľad na svet dolu hlavou, cítiť tlak v hlave, tak mi nácvik pri stene môže pomaly pomôcť prekonať tieto nepríjemné pocity.

    Nasleduje stojka na rukách – Adho Mukha Vrkšásana. Na tú nás Petr pripravuje všelijakými poskokmi. S pomocou a oporou sa stojka na rukách podarí každému. Vidím, že mám pred sebou ešte veľmi dlhú cestu :-) Sebavedomie mi na záver dodáva salamba sarvangásana, po našom sviečka. Moja obľúbená pozícia, ktorú si dokážem naozaj vychutnať.

    Cvičiť, cvičiť, cvičiť

    Workshop bol výborný. Petr je určite jedným z najlepších učiteľov jogy v Bratislave, akého som stretla. Je vidieť, že jogou žije naplno. Naučila som sa nové veci a budem sa snažiť odnaučiť nesprávne staré veci.  Ale ako to povedal Sri Patabhi Jois? Practice, practice, practice. Podstatné je skúšať doma, dnes, zajtra, pozajtra a hoci aj dva roky. Ani chodiť po dvoch sme sa predsa nenaučili zo dňa na deň. Tak aj tá šíršásana sa musí raz podariť :-)

    Návod a inšpirácia z YouTube

    Veľa skvelých návodov na rôzne ásany ponúka kanál ashtanga jogínky Kino MacGregor na YouTube. Tu vyberám návod na salamba šíršásanu:

    Ak budete usilovne cvičiť, zvládnete raz aj toto :-)

    Zdroj fotografií: Wikipedia, Flickr (Creative Commons)

    Napíšte komentár →

Napíšte komentár

Zrušiť komentár